KURIKULUM DI MALAYSIA

~Jommm...mari kita sama-sama meneliti dan berkongsi idea berkaitan isu kurikulum pendidikan di Malaysia...
Sesungguhnya orang yang beramal dan berjuang tanpa didasari dengan ilmu, maka dia akan membuat lebih banyak kerosakan berbanding kebaikan - Umar Abdul Aziz

Tuesday 28 August 2012

PROGRAM LINUS-Impian 95% murid celik huruf hampir tercapai


KUALA LUMPUR: Hasrat kerajaan melihat murid tahap satu dan dua celik huruf selain mampu menguasai kemahiran membaca, menulis serta mengira semakin menjadi kenyataan.
Ini berdasarkan pencapaian cemerlang inisiatif literasi dan numerasi di bawah program Saringan Literasi dan Numerasi (Linus) yang mencapai sasaran lebih awal daripada jangkaan kerajaan.

Pengarah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Tengku Azian Tengku Shahriman berkata, pihaknya sebelum ini berpendapat sasaran 95 peratus murid celik huruf hanya dicapai menjelang hujung tahun.
“Bagaimanapun, setakat separuh pertama tahun ini (berakhir Jun) sudah 90 peratus dicapai untuk literasi Linus, manakala kadar numerasi Linus sudah memenuhi sasaran, 95 peratus. “Ini memberi ruang untuk pertumbuhan peratusan yang lebih besar berbanding sasaran tahunan kita....satu perkembangan sangat baik,” katanya ketika membentangkan laporan terkini Inisiatif Program Transformasi Kerajaan (GTP) separuh tahun pertama 2011, di sini, semalam.

Laporan diterajui Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu), membabitkan enam NKRA termasuk Mengurangkan Jenayah, Membanteras Rasuah, Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah, Mempertingkatkan Infrastruktur Asas Luar Bandar serta Mempertingkat Pengangkutan Awam di Bandar.

SUMBER: hmetro


Bagi mereka yang masih lagi belum mengetahui tentang program LINUS ini, di sini saya akan berkongsikan serba sedikit tentang maklumat yang berkaitan. 

Latar Belakang


Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) manyedari bahawa masih ada murid sekolah rendah yang belum menguasai  literasi dan numerasi . Ketidakupayaan murid untuk menguasai literasi dan numenasi mungkin disebabkan mereka kurang peluang dan tiada pendedahan untuk menguasai kemahiran tersebut sebelum mengikuti pendidikan formal. Oleh sebab itu, KPM merancang untuk mengatasi masalah tersebut melalui program Literasi dan Numerasi (LINUS).
Dalam melaksanakan program ini, KPM telah menghasilkan modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan beberapa konsep untuk membolehkan murid menguasai literasi dan numerasi. 

Definisi Literasi dan Numerasi

Literasi ditakrifkan sebagai keupayaan membaca, menulis dan memahami perkataan dan ayat yang mudah dan kompleks dalam Bahasa Malaysia dan mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran dan
komunikasi harian.

Numerasi ditakrifkan sebagai keupayaan membaca, menulis, mengira dan menyusun nombor sehingga 1000, menjadi cekap dalam operasi matematik seperti menambah, menolak, mendarab dan membahagi dan dapat mengaplikasikannya dalam operasi wang, masa dan ukuran panjang.

Strategi untuk mencapai sasaran literasi dan numerasi

Bagi mencapai sasaran ini, kami telah membangunkan Program Literasi dan Numerasi (LINUS) bagi memastikan murid memperolehi kemahiran asas literasi dan kemahiran asas numerasi. Tumpuannya adalah kepada usaha utama bagi meningkatkan tahap literasi dan numerasi murid dan dihuraikan seperti berikut:

 Proses Saringan: Saringan dijalankan tiga kali setahun iaitu pada bulan Mac, Jun dan September bagi membantu mengenal pasti murid yang tidak mencapai standard yang berkaitan. Murid tersebut akan mengikuti Program LINUS atau Program Pendidikan Khas.

 Modul pengajaran dan pembelajaran: Modul ini berasaskan beberapa konsep untuk membolehkan murid menguasai literasi dan numerasi. Konsep yang diambil kira ialah pendekatan literasi dan numerasi secara bersepadu, ansur maju, didik hibur, penggabungjalinan dan pengulangan. Modul ini memuatkan beberapa maklumat berhubung dengan senarai kemahiran yang perlu diajar serta cadangan aktiviti dan latihan.

 Pengukuhan Amalan Pedagogi: Menyedari kekurangan guru pakar dalam pengajaran asas literasi dan numerasi, latihan guru secara intensif dilaksanakan bagi mengukuhkan ilmu pengetahuan dan pedagogi serta  mengenal pasti murid pelbagai kebolehan dan menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran secara berkesan.

 Membina komitmen bagi semua pihak berkepentingan: Program dan aktiviti kesedaran akan dianjurkan di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah, Guru Besar, ibu bapa, Persatuan Guru dan orang ramai bagi mendapatkan sokongan dan memenuhi peranan masing-masing dalam menjayakan program LINUS.

 Memantau dan menyelia: Pemantauan dan penyeliaan secara intensif akan membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan seterusnya melakukan proses penambahbaikan.

 FasiLINUS di peringkat daerah: Merupakan Pegawai FasiLINUS yang diberi tanggungjawab untuk membantu guru literasi dan numerasi di sekolah dan ditempatkan di Pejabat Pelajaran Daerah. Selain melatih dan membimbing guru-guru LINUS, mereka akan membantu sekolah membangunkan strategi yang bersesuaian berdasarkan keputusan saringan untuk menangani isu khususnya terhadap literasi dan numerasi. Mereka turut berperanan sebagai pengantara kepada Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah-sekolah dibawah seliaannya.




Instrumen Saringan

Lembaga peperiksaan (LP) telah bertanggungjawab untuk menghasilkan instrumen saringan. Tujuan penghasilan instrumen ini adalah untuk mengesan dan mengenalpasti murid LINUS sepanjang tiga tahun  mengikuti pendidikan rendah di Malaysia. Instrumen saringan ini direka bentuk berdasarkan 12 konstruk asas literasi dan numerasi sejajar dengan definisi yang telah ditetapkan oleh KPM. 


Sumber : Buku Panduan Dan Pengoperasian LINUS, KPM

Berdasarkan Program Linus ini, organisasi kandungannya ialah hierarki dari mudah ke lebih kompleks.Setiap kemahiran disusun dengan lebih terperinci dan saling berkaitan dengan kemahiran lain.Strategi Kandungan Modul adalah bertumpu pada gaya pembelajaran murid dan menepati pada skop soalan dan cara penyoalan.Gaya Pembelajaran guru haruslah berteraskan pada cara murid memproses maklumat dari konkrit kepada abstrak serta cara murid memproses maklumat dari pasif kepada aktif.Pelbagai cadangan strategi penyelesaian masalah. Antaranya ialah aktiviti pembelajaran yang melibatkan murid secara aktif. Strategi Pelaksanaan P & P haruslah seronok,bermakna,berguna serta mencabar untuk murid-murid di dalam kelas. Secara keseluruhannya, program LINUS ini sangat berkesan dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk menangani masalah buta huruf dalam kalangan masyarakat Malaysia. Diharapkan program ini dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dan membuahkan hasil seperti yang diharapkan.  

Instrumen Linus (numerasi)




No comments:

Post a Comment